Pre deti – Učíš sa rád ?
Učíš sa rád?
Odpovedajte áno alebo nie
- Mrzí ma, keď nedosiahnem taký výsledok, aký rodičia odo mňa očakávajú,
- Je veľa zaujímavých predmetov, ktoré sa dobre učia,
- Dobrý je ten žiak, ktorý sa denne učí,
- Veľmi sa teším, keď sú učitelia so mnou spokojní,
- Chcel by som veľa vedieť a poznať,
- Myslím, že v škole oprávnene očakávajú od každého, aby si riadne plnil úlohy,
- Dobre mi padne uznanie spolužiakov za dobrý výkon,
- Mám veľmi dobrý pocit, keď to, čo robím, sa mi podarí,
- Ten, kto vie viac, môže byť užitočnejší ľuďom,
- Nechcem, aby sa druhí vo mne sklamali,
- Je to dobrý pocit, učiť sa niečo nové alebo niečo samostatne riešiť,
- Dobre sa cítim, keď si splním všetky povinnosti.
Ovplyvňuje tréma Tvoj výkon ?
Odpovedajte áno, áno aj nie alebo nie
- Keď mám byť vyskúšaný, mávam väčšinou strach,
- Často si myslím, že nebudem nič vedieť,
- Veľmi sa bojím, že urobím chyby,
- Keď mám písať písomku, najradšej by som nešiel do školy,
- Veľmi sa obávam známkovania,
- Často som neistý a neviem, ako mám v odpovedi pokračovať,
- Keď idem ráno do školy, mávam strach, ako to dopadne,
- Často robím chyby v náročnejších situáciách,
- Som veľmi nepokojný a nervózny pred dôležitou úlohou,
- Keď sa mi nedarí, ľahko strácam sebadôveru.
Využívaš svoj potenciál ?
Odpovedajte áno alebo nie
- Rozmýšľam nad tým, čo robím,
- Snažím sa prísť na mnohé veci,
- Skúšam rôzne možnosti na ceste k výsledku,
- Som vytrvalý a nevzdávam sa, kým nedokončím, čo som začal,
- Uvažujem o tom, ako robiť veci lepšie,
- Dokážem sa učiť z chýb,
- Teší ma objavovať nové a nepoznané veci,
- Život je pre mňa príležitosťou dávať si veľa otázok,
- Všímam si okolo seba veci, ktoré druhí nepozorujú,
- Problémom sa dokážem zaoberať, kým nepochopím, ako sa môžem dostať k jeho podstate,
- Viem si sformulovať otázky, ktoré ma zaujímajú,
- Hľadanie nápadov je spôsob môjho prístupu k riešeniu problému,
- Mám cit pre odhad nepoznaných súvislostí,
- Je veľa toho, čím sa viem obohatiť,
- Skryté problémy ma priťahujú,
- Zaujímajú ma neobvyklé veci.
Vyhodnotenie dotazníkov
Učíš sa rád ?
Hodnotenie: áno = 1 bod, nie = 0 bodov
Výsledky:
8 b – 12 b Máš vytvorený dobrý vzťah k učeniu a pociťuješ dostatočnú motiváciu, ktorá ťa k nemu podnecuje.
4 b – 7 b Učíš sa preto, že chceš, ale niekedy viac preto, že musíš. Máš motiváciu, ktorá ťa vie podnietiť k učeniu, ale nezriedka potrebuješ silnejší podnet, aby si udržal svoj záujem.
0 b – 3 b Tvoja motivácia je nevýrazná a máš málo dôvodov prečo sa učiť. Učenie nie je pre teba uspokojivá činnosť a nepovažuješ ju za veľmi významnú. Pokús sa porozmýšľať, čo robiť ďalej.
Ovplyvňuje tréma tvoj výkon ?
Hodnotenie: áno = 2 body, áno aj nie = 1 bod, nie = 0 bodov
Výsledky:
15 b – 20 b Máš strach zo zlyhania a tréma je tvojím problémom. Potrebuješ častejšie povzbudenie a podporu, preto sa zdôver niekomu, od koho ich môžeš očakávať. Ak máš možnosť stretnúť sa s psychológom, vyhľadaj ho. Pomôže ti zmeniť tvoje negatívne emocionálne prežívanie a ovplyvniť myšlienky a správanie, ktoré ho sprevádzajú.
7 b – 14 b Tréma, s ktorou sa stretávaš, ti môže v niektorých situáciách prekážať. Pozri si odpovede, ktoré hovoria o tvojej tréme a všimni si okolnosti, za ktorých sa vyskytuje. Tvojou možnosťou je spochybňovať myšlienky, ktoré ju sprevádzajú hľadaním rozumnejších odpovedí a opakovať to, čo robíš, keď sa ti darí trému zvládnuť.
0 b – 6 b Nepoznáš trému ako stav, ktorý by ťa ohrozoval a dokážeš ju zvládnuť.
Využívaš svoj potenciál ?
Hodnotenie: áno = 1 b, nie = 0 b
Výsledky:
13 b – 16 b Svoj potenciál vieš tvorivo využívať a je obohatením tvojho života.
9 b – 12 b Tvoje potencionálne možnosti sa ti otvárajú a si na ceste, kedy ich začínaš tvorivejšie využívať.
5 b – 8 b Svoj potenciál využívaš sporadicky a potrebuješ impulzy, aby si prekonal svoje obmedzenia.
0 b – 4 b Tvoje možnosti sú zatiaľ väčšinou utlmené a nepoznáš, čo to znamená, tvorivo ich využívať.
Prajeme vám veľa elánu do učenia sa, hľadania nových poznatkov, vedomostí, informácií, objavovania nepoznaného.
Spracované pomocou odbornej literatúry:
Senko, P.: Ako sa správne a účinne učiť, Metodický materiál, KPPP Banská Bystrica, 1998
Grác, J.: Psychológia samoučenia. Bratislava, Obzor, 1978.
Kondáš, O.: Tréma – strach zo skúšky. Bratislava, SPN, 1979.
Mistrík, J.: Rýchle čítanie. Bratislava, SPN, 1980
Tepperwein, K.: Umenie ľahko sa učiť. Fontana Kiadó, 1992.
Toman, J.: Organizace a technika duševní práce. Praha, Svoboda, 1970
Zielke, W.: Jak číst rychleji a lépe. Praha, Svoboda,